Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2005- Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΕΜΠΤΗ 9 ΙΟΥΝΙΟΥ 2005 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Α.Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας τα παρακάτω αποσπάσματα:
Non Sicanorum aut Pelasgorum, qui primi coluisse Italiam dicuntur, sed aetatis suae 
verbis ut ebantur. Tu autem, proinde quasi cum matre Evandri nunc loquaris, sermone
abhinc multis annis iam obsoleto uteris, quod neminem scire atque intellegere vis, quae dicas.
Quin, homo inepte, taces, ut consequaris, quod vis? Sed antiquitatem tibi placere dicis,
quod honesta et bona et modesta sit. Sic ergo vive, ut viri antiqui. 
..................................................................................................................................................
Hac re audita Augustus voluit filiam deterrere quominus id faceret. Eo consilio aliquando
repente intervenit oppressitque ornatrices. Etsi super vestem earum deprehendit canos, tamen
Augustus dissimulavit eos vidisse et aliis sermonibus tempus extraxit, donec induxit mentionem aetatis. Tum interrogavit filiam, utrum post aliquot annos cana esse mallet an calva.
Μονάδες 40
Β.Παρατηρήσεις
1.α.
Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις 
παρακάτω λέξεις:
aetatis : ονομαστική πληθυντικού αριθμού
suae : τον ίδιο τύπο του α ́ προσώπου
tu : την ίδια πτώση του άλλου αριθμού
matre : γενική πληθυντικού αριθμού
neminem : γενική ενικού αριθμού
homo inepte : την ίδια πτώση πληθυντικού αριθμού
consilio : αφαιρετική πληθυντικού αριθμού
vestem : αφαιρετική ενικού αριθμού
aliis sermonibus : αιτιατική ενικού αριθμού
tempus : ονομαστική πληθυντικού αριθμού. 
Μονάδες 12 
β. multis, bona, antiqui: Nα γράψετε τους αντίστοιχους τύπους των
άλλων βαθμών. 
Μονάδες 3 
2.α. loquaris: Nα γράψετε τα απαρέμφατα όλων των χρόνων
(για τους περιφραστικούς τύπους να ληφθεί υπόψη το υποκείμενο).
Μονάδες 4
β.
Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθέναν από τους
παρακάτω ρηματικούς τύπους:
scire : β ́ ενικό πρόσωπο προστακτικής του ίδιου χρόνου
placere : γ ́ ενικό πρόσωπο υποτακτικής υπερσυντελίκου 
της ίδιας φωνής
sit: β ́ πληθυντικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου
faceret : γενική γερουνδίου
intervenit : α ́ ενικό πρόσωπο οριστικής παρατατικού
oppressit : α ́ πληθυντικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα της
ίδιας φωνής
vidisse : απαρέμφατο μέλλοντα παθητικής φωνής
extraxit : αφαιρετική του σουπίνου
induxit : γ ́ πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής μέλλοντα
της παθητικής φωνής
interrogavit : γ ́ ενικό πρόσωπο οριστικής ενεστώτα παθητικής
φωνής
mallet : τον ίδιο τύπο του ενεστώτα.
Μονάδες 11
3.α.
Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας την παρακάτω άσκηση
και να συμπληρώσετε τα κενά,ώστε να φαίνεται ο
συντακτικός ρόλος της κάθε λέξης.
primi : είναι................στο................
sermone : είναι................στο................
antiquitatem : είναι................στο................
viri : είναι................στο................
esse: είναι................στο................
Μονάδες 5 
β. Sic vive:
Να επαναδιατυπώσετε την πρόταση,ώστε να εκφράζεται η 
απαγόρευση και με τους δύο τρόπους.
Μονάδες 4 
γ. Quin taces, ut consequaris, quod vis? 
Να μεταφερθεί στον πλάγιο λόγο με εξάρτηση από τις
φράσεις: Philosophus hominem interrogat ... 
και Philosophus hominem interrogavit ...
Μονάδες 6 
4.α.
•Proinde quasi cum matre Evandri nunc loquaris
•Utrum post aliquot annos cana esse mallet an calva 
Να αναγνωρίσετε το είδος και το συντακτικό ρόλο των δύο παραπάνω προτάσεων
και να αιτιολογήσετε την έγκλιση και το χρόνο του ρήματος της καθεμιάς.
Μονάδες 8
β. coluisse:
Να χαρακτηρίσετε συντακτικά το απαρέμφατο(Μονάδες 2),
να γράψετε το υποκείμενό του(Μονάδες 2)
και να αιτιολογήσετε την πτώση του υποκειμένου(Μονάδες 3).
Μονάδες 7
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου