Τρίτη 1 Ιουλίου 2014

ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2010- Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 28
ΜΑÏΟΥ 2010 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Α1.Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας τα παρακάτω αποσπάσματα:
Scribonianus arma in Illyrico contra Claudium moverat; fuerat Paetus in partibus eius et,  occiso Scriboniano, Romam trahebatur.Erat ascensurus navem; Arria milites orabat, ut simul imponeretur.Non impetravit: conduxit piscator iam naviculam ingentemque navem secuta est. 
..................................................................................................................................................................................
Eo consilio aliquando repente intervenit oppressitque ornatrices.Etsi super vestem earum deprehendit canos, tamen Augustus dissimulavit eos vidisse et aliis sermonibus tempus extraxit, donec induxit mentionem aetatis. Tum interrogavit filiam, utrum post aliquot annos cana esse mallet an calva. Cum illa respondisset «ego,pater, cana esse malo», mendacium illi pater obiecit: «Non dubito quin calva esse nolis. Quid ergo non times ne istae te calvam faciant?»
Μονάδες 40 
Παρατηρήσεις
Β1.
Nα γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
partibus : τη γενική πληθυντικού
milites: την κλητική ενικού
ingentem : την ονομαστική πληθυντικού του ουδετέρου γένους στον συγκριτικό βαθμό
ornatrices : την ονομαστική ενικού
vestem : την αφαιρετική ενικού
aliis : τη γενική ενικού στο ίδιο γένος
sermonibus : την ονομαστική ενικού
tempus: την αιτιατική πληθυντικού
mentionem: τη δοτική ενικού
filiam: τη γενική ενικού
annos: την αφαιρετική ενικού 
mendacium: τη γενική πληθυντικού
quid: την ονομαστική ενικού του θηλυκού γένους
istae: την αιτιατική ενικού του ουδετέρου γένους
te : τη γενική πληθυντικού στο τρίτο πρόσωπο.
Μονάδες 15 
Β2.
Nα γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθένα από τους παρακάτω
ρηματικούς τύπους:
moverat : την αφαιρετική του σουπίνου
fuerat: το τρίτο ενικό πρόσωπο του παρατατικού στην υποτακτική
occiso : το δεύτερο ενικό πρόσωπο του παρακειμένου της οριστικής στην
ενεργητική φωνή
orabat: το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο του ενεστώτα της υποτακτικής στην
ίδια φωνή
imponeretur : το απαρέμφατο του ενεστώτα στην ίδια φωνή
conduxit: το δεύτερο ενικό πρόσωπο του ενεστώτα της προστακτικής στην
ίδια φωνή
secuta est: τη γενική του γερουνδίου
intervenit : το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο του ενεστώτα της οριστικής.
oppressit : το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο του μέλλοντα της προστακτικής στην
ίδια φωνή
deprehendit : το δεύτερο πληθυντικo πρόσωπο του υπερσυντελίκου της υποτακτικής
στην ίδια φωνή
extraxit : το πρώτο ενικό πρόσωπο του μέλλοντα της οριστικής στην παθητική φωνή
mallet : το ίδιο πρόσωπο στον ενεστώτα στην ίδια έγκλιση
respondisset: το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο του μέλλοντα της οριστικής στην ίδια φωνή
obiecit : το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο του παρατατικού της υποτακτικής στην
παθητική φωνή
faciant : το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο του παρακειμένου της υποτακτικής στην ίδια φωνή.
Μονάδες 15 
Γ1α.
Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτωn λέξεων:
Romam, piscatoriam, aliquando, earum, vidisse, tempus, calvam.
(Μονάδες 7) 
Γ1β. 
«ne istae te calvam faciant»:
να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης(μονάδα 1)
και τη συντακτική της λειτουργία(μονάδα 1)
και να αιτιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής της(μονάδες 2),
την έγκλιση(μονάδα 1)
και τον χρόνο εκφοράς της(μονάδες3).
              (Μονάδες 8)
Μονάδες 15
Γ2α. 
«Scribonianus arma in Illyrico contra Claudium moverat»:
να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.
(Μονάδες 3) 
Γ2β.
«occiso Scriboniano»:
να μετατρέψετε τη μετοχή στην αντίστοιχη δευτερεύουσα 
πρόταση,η οποία να εισάγεται με τον ιστορικό-διηγηματικό
σύνδεσμο cum.
(Μονάδες 4) 
Γ2γ.
«ego, pater, cana esse malo»:
να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο με εξάρτηση
από τη φράση «Iulia respondit».
(Μονάδες 8)
Μονάδες 15

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου