Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

ΠΕΜΠΤΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ

Γ. Αδίδακτο κείμενο Θουκυδίδου Ἱστοριῶν Ζ2 
(Πανελλήνιες 2013) 
 
Μηνύεται οὖν ἀπὸ μετοίκων τέ τινων καὶ ἀκολούθων περὶ μὲν
τῶν Ἑρμῶν οὐδέν, ἄλλων δὲ ἀγαλμάτων περικοπαί τινες πρότερον ὑπὸ νεωτέρων μετὰ παιδιᾶς καὶ οἴνου γεγενημέναι,
καὶ τὰ μυστήρια ἅμα ὡς ποιεῖται ἐν οἰκίαις ἐφὕβρει· ὧν καὶ τὸν Ἀλκιβιάδην ἐπῃτιῶντο. Καὶ αὐτὰ ὑπολαμβάνοντες οἱ μάλιστα τῷ Ἀλκιβιάδῃ ἀχθόμενοι ἐμποδὼν ὄντι σφίσι μὴ αὐτοῖς τοῦ δήμου βεβαίως προεστάναι, καὶ νομίσαντες, εἰ αὐτὸν ἐξελάσειαν, πρῶτοι ἂν εἶναι, ἐμεγάλυνον καὶ ἐβόων ὡς ἐπὶ δήμου καταλύσει τὰ τε μυστικὰ καὶ ἡ τῶν Ἑρμῶν περικοπὴ γένοιτο καὶ οὐδὲν εἴη αὐτῶν ὅτι οὐ μετἐκείνου ἐπράχθη, ἐπιλέγοντες τεκμήρια τὴν ἄλλην αὐτοῦ ἐς τὰ ἐπιτηδεύματα οὐ δημοτικὴν παρανομίαν.

----------------------------------------------------
μεγαλύνω: μεγαλοποιώ
δημοτική: δημοκρατική

Γ1.
Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20 
 
Γ2.
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: 
 

τινων: την αιτιατική ενικού στο θηλυκό γένος
ὕβρει: την αιτιατική ενικού
ὄντι: τη δοτική πληθυντικού στον ίδιο τύπο
μάλιστα: τον θετικό βαθμό του ιδίου τύπου
ἐπῃτιῶντο: το β ́ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
 

ὑπολαμβάνοντες: τη δοτική πληθυντικού της μετοχής του αορίστου της παθητικής φωνής στο ίδιο γένος
ἐξελάσειαν: το γ ́ πληθυντικό πρόσωπο της ευκτικής του μέλλοντα στην ίδια φωνή 
 

ἐβόων: το απαρέμφατο του ενεστώτα στην ίδια φωνή
εἴη: το γ ́ ενικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα
ἐπράχθη: το γ ́ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του παρακειμένου στην ίδια φωνή.

Μονάδες 10 
 
Γ3α.
Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων και φράσεων:
περὶ τῶν Ἑρμῶν, ὑπὸ νεωτέρων, τὰ μυστήρια, τὸν Ἀλκιβιάδην, δήμου (το δεύτερο στο κείμενο), αὐτοῦ

(μονάδες 6).
Γ3β.
Να γράψετε τον υποθετικό λόγο του κειμένου
(μονάδες 2)
και να τον χαρακτηρίσετε ως προς το είδος του
(μονάδες 2).
Μονάδες 10 



ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ 

Γ1. 
Μετάφραση
Καταγγέλθηκε, λοιπόν, από κάποιους μετοίκους και δούλους όχι κάτι σχετικό με τους Ερμάς (ή τις Ερμαϊκές στήλες) αλλά κάποιοι προηγούμενοι ακρωτηριασμοί άλλων αγαλμάτων που είχαν γίνει από νεώτερους χάριν αστειότητας και σε κατάσταση μέθης και συγχρόνως ότι μυστήρια τελούνταν μέσα σε σπίτια με σκοπό τη γελοιοποίησή τους. γι’ αυτά και τον Αλκιβιάδη κατηγορούσαν μαζί με άλλους. Και αυτά αφού τα θεωρούσαν ως αφορμή όσοι εχθρεύονταν σε μεγάλο βαθμό τον Αλκιβιάδη, επειδή τους εμπόδιζε να πάρουν οι ίδιοι με σιγουριά την ηγεσία της δημοκρατικής παράταξης, και αφού νόμισαν ότι, αν τον εξορίσουν, θα μπορούσαν αυτοί να είναι πρώτοι, μεγαλοποιούσαν (εν. το θέμα) και φώναζαν ότι τάχα με σκοπό την κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος έγινε και η τέλεση των μυστηρίων και ο ακρωτηριασμός των Ερμών και ότι τάχα τίποτα απ’ αυτά δεν έγινε χωρίς τη συγκατάθεση εκείνου (κανένα από αυτά δεν υπήρξε επειδή δεν έγιναν με τη συγκατάθεση εκείνου), προσθέτοντας επιλογικά ως απόδειξη άλλες παρεκτροπές του στον τρόπο ζωής του μη δημοκρατικές.


Γ2.
τινων: τινά
ὕβρει: ὕβριν
ὄντι: οὖσιν
μάλιστα: μάλα
ἐπῃτιῶντο: ἐπαιτιῶ
ὑπολαμβάνοντες: ὑποληφθεῖσι
ἐξελάσειαν: ἐξελῷεν
ἐβόων: βοᾶν
εἴη: ἔσται
ἐπράχθη: πεπράχθω

Γ3α.
περί τῶν Ἑρμῶν: επιρρηματικός εμπρόθετος προσδιορισμός της αναφοράς στο ‘‘μηνύεται ’’
 

ὑπό νεωτέρων: ποιητικό αίτιο που εκφέρεται εμπροθέτως με: ὑπό + γενική στη μετοχή παθητικής διαθέσεως ‘‘ γεγενημέναι’’
 

τά μυστήρια: υποκείμενο στο ρήμα ‘‘ποιεῖται’’(πρόταξη όρου και αττική σύνταξη) 
 
τόν Ἀλκιβιάδην: αντικείμενο στο ρήμα ‘‘ ἐπῃτιῶντο
δήμου: α) γενική αντικειμενική, ονοματικός ετερόπτωτος προσδιορισμός στο ‘‘καταλύσει’’
β) (τῇ τοῦ) δήμου: ονοματικός ομοιόπτωτος επιθετικός προσδιορισμός στο ‘‘καταλύσει’’ 
 

αὐτοῦ: α) γενική υποκειμενική, ονοματικός ετερόπτωτος προσδιορισμός στο ‘‘τήν παρανομίαν’’
β) (τήν) αὐτοῦ: ονοματικός ομοιόπτωτος επιθετικός προσδιορισμός στο ‘‘παρανομίαν’’
 

Γ3β.
Υποθετικός λόγος:
Υπόθεση: εἰ ἐξελάσειαν (εἰ+ απλή ευκτική)
Απόδοση: ἄν εἶναι (δυνητικό ειδικό απαρέμφατο που στον ευθύ λόγο μετατρέπεται σε κύρια πρόταση κρίσεως με δυνητική ευκτική: ἄν εἶεν/εἴησαν)
Είδος: Απλή σκέψη του λέγοντος
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου