Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ



Αναμφισβήτητα, η θέση της γυναίκας στην κοινωνία δεν ήταν η ίδια στους διάφορους λαούς κι ακόμα παρουσίαζε διαφορές κατά την εξέλιξη των κοινωνιών μέσα από τους αιώνες. Αν ανατρέξει κανείς στην ιστορία των λαών, θα διαπιστώσει πως η θέση της γυναίκας παλαιότερα υπήρξε μειονεκτική σε σχέση με εκείνη του άνδρα και βρισκόταν σε πλήρη εξάρτηση απ’ αυτόν. 

Παραδείγματα τα οποία αποδεικνύουν ότι η γυναίκα ήταν κοινωνικά υποδεέστερη και δεν απολάμβανε κανένα δικαίωμα, μπορούμε να αντλήσουμε από διάφορες ιστορικές περιόδους όπως την Αρχαία εποχή, το Βυζάντιο, το Μεσαίωνα. 

Με τη διδασκαλία του Χριστιανισμού εξυψώθηκε η θέση της και μετά το δέκατο όγδοο αιώνα ξεκινά μια περίοδος συνεχών αγώνων που οδήγησαν στην πολιτική και κοινωνική χειραφέτησή της. 

Όμως η γυναίκα πέρα από τις όποιες δυσκολίες, είχε ν’ αντιμετωπίσει και κοινωνικούς φραγμούς. Χρειάστηκε λοιπόν ν’ απαλλαγεί η ανθρωπότητα από δεισιδαιμονίες, προκαταλήψεις και να ωριμάσει πνευματικά, ώστε να δεχτεί την ισοτιμία της γυναίκας, αφού προηγούμενα την είχε καταξιώσει συνειδησιακά. 

ΤΙ ΕΧΕΙ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ
Στη δική μας εποχή, που ο άνθρωπος έχει φτάσει στις ψηλότερες βαθμίδες της πνευματικής πυραμίδας, η γυναίκα έχει μια έντονη παρουσία και η δραστηριότητά της έχει επεκταθεί σ’ όλα τα επίπεδα ζωής. 
Σ’ αυτό συντέλεσε: 

1. Η νομική εξίσωση των δύο φύλων αποτέλεσε τη μεγαλύτερη επιβράβευση των αγώνων της γυναίκας. Τώρα πλέον, σύμφωνα με το Σύνταγμα, έχει ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις με τον άνδρα. 

2. Αναγνωρίστηκε στη γυναίκα το δικαίωμα για εργασία και καθορίστηκε ίση αμοιβή για ίση προσφορά εργασίας. Έτσι, σήμερα της δόθηκε η ευκαιρία να διεισδύσει ακόμα και στα θεωρούμενα ως αντρικά επαγγέλματα. 

3. Απόκτησε το δικαίωμα να μορφώνεται με αποτέλεσμα η γυναίκα να διακρίνεται ιδιαίτερα στον επιστημονικό χώρο και να χαρακτηρίζεται από το υψηλό επίπεδο πνευματικής της καλλιέργειας. 

4. Κατέκτησε το δικαίωμα του «εκλέγειν» και «εκλέγεσθαι», γεγονός που της επιτρέπει να σταδιοδρομήσει στον πολιτικό χώρο, καταλαμβάνοντας οποιαδήποτε θέση στην πυραμίδα των πολιτικών αξιωμάτων. 

5. Απελευθερώθηκε από πολλούς κοινωνικούς φραγμούς (προκαταλήψεις) που περιόριζαν το πεδίο δράσης της μέσα στα πλαίσια της κοινωνίας, αποκτώντας περισσότερη ελευθερία κινήσεων. 

6. Η εξίσωση των δύο φύλων επιτεύχθηκε ουσιαστικά στη σημερινή εποχή με την κατάργηση του θεσμού της προίκας.
Συμπέρασμα: Η γυναίκα στη σύγχρονη εποχή είναι φορέας πολλών κοινωνικών ρόλων (σύζυγος – μητέρα – εργαζόμενη – νοικοκυρά ).
Παρόλο που η ισότητα των δύο φύλων έχει κατοχυρωθεί νομικά σε όλα τα δυτικά κράτη, στην πράξη το γυναικείο φύλο βρίσκεται ακόμα σε σχετικά μειονεκτικότερη θέση. Ακόμα και σε φαινομενικά δημοκρατικές και φιλελεύθερες κοινωνίες οι γυναίκες δυστυχώς συχνά αντιμετωπίζουν επιπλέον προβλήματα από ό,τι` οι άντρες. 

Η ανισότητα των φύλων ήταν κάτι το δεδομένο σ’όλες τις κοινωνίες από πάντοτε. Είναι γνωστό για παράδειγμα ότι στην Αρχαία Ελλάδα οι γυναίκες όχι μόνο δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα, αλλά ζούσαν κυριολεκτικά μέσα στο σπίτι χωρίς μεγάλη συμμετοχή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα. Αργότερα η θέση της γυναίκας κάπως βελτιώθηκε, αλλά η πραγματική αλλαγή ήρθε στην Ευρώπη μετά το δέκατο ένατο αιώνα, οπότε είχε ξεκινήσει η Βιομηχανική Επανάσταση και όλο και περισσότερες γυναίκες άρχιζαν να εντάσσονται στο εργατικό δυναμικό. 

Σιγά-σιγά κατοχυρώθηκε, μαζί με τις άλλες εξελίξεις της εποχής, και το δικαίωμα ψήφου, και τελικά σήμερα τα δύο φύλα απέκτησαν, νομικά τουλάχιστον, την πλήρη ισότητα. Τα παραπάνω βέβαια ισχύουν μόνο για τα δυτικά κράτη, αφού ακόμα σε πολλές τριτοκοσμικές ή μουσουλμανικές χώρες η κατάσταση της γυναίκας παραμένει τραγική. Παρά όμως τη νομική ισότητα, οι γυναίκες ακόμα αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως διακρίσεις στην αγορά εργασίας και χαμηλότερους μισθούς, μειωμένη πολιτική και επιχειρηματική αντιπροσώπευση κι άνισο φορτίο οικιακής εργασίας. 

Ιδιαίτερα για τη χώρα μας τα στοιχεία δεν είναι και τόσο καλά. Παρόλο που οι γυναίκες αντιμετωπίζονται ισότιμα στην εκπαίδευση ή στην ιατρική περίθαλψη, δε γίνεται το ίδιο και στον επιχειρηματικό χώρο ή στην πολιτική. Είμαστε η τελευταία χώρα της Ευρώπης σε αντιπροσώπευση γυναικών στην πολιτική ηγεσία. Αντίθετα οι πρώτες παγκοσμίως χώρες όσον αφορά την ισότητα είναι οι Σκανδιναβικές, χωρίς όμως καμία χώρα ακόμα να έχει λύσει εντελώς το θέμα. Στον τομέα της εργασίας δεν έχουμε ιδιαίτερες διακρίσεις, ούτε πλέον παρατηρείται σημαντική διαφορά στις αποδοχές των δύο φύλων. Εντούτοις κι εδώ θα συναντήσουμε πολύ περισσότερους άντρες σε υψηλότερες θέσεις. 

Σοβαρότερες διακρίσεις ωστόσο υπάρχουν στον ιδιοτικό τομέα, όπου οι εργοδότες προτιμούν άγαμες ή άτεκνες γυναίκες για να αποφύγουν τη «σπατάλη» εργάσιμου χρόνου από άδειες που σχετίζονται με την εγκυμοσύνη και την ανατροφή του παιδιού. Το τελευταίο και ίσως σημαντικότερο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες είναι ο άδικος καταμερισμός της οικιακής εργασίας. Οι γυναίκες, πέρα από τη δουλειά τους, επωμίζονται κατά κανόνα το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών του νοικοκυριού και της ανατροφής και της υποστήριξης των παιδιών, με μικρή ή και καθόλου συμμετοχή των συζύγων τους, παρόλο που οι ίδιοι συνήθως θεωρητικά τίθενται υπέρ της ισότητας. Έτσι δεν τις μένει χρόνος για άλλες προσωπικές, πνευματικές ή χαλαρωτικές ασχολίες που φέρνουν ευχαρίστηση μειώνοντας και το άγχος της εργασίας και της καθημερινότητας, κι αυτό με το χρόνο οδηγεί σε προβληματικές σχέσεις και νευρωτικές καταστάσεις. Ευτυχώς η τάση αυτή, η άνιση κατανομή της οικιακής εργασίας δηλαδή, τείνει να αμβλύνεται σε νεότερες οικογένειες. Δεν έχω να προτείνω κάποιο συγκεκριμένο μέτρο για την ουσιαστική επίτευξη της ισότητας των δύο φύλων, αφού αν το θέμα λυνόταν με απλά μέτρα θα είχε λυθεί προ πολλού από τη νομοθεσία. 

Η εκπαίδευση, η συμμετοχή σε συλλογικές ή πολιτικές δραστηριότητες, και πάνω απ’όλα η ίδια η προσπάθεια και θέληση των γυναικών για το καλύτερο θα έλυναν το πρόβλημα, μιας και ζούμε σε δημοκρατική κοινωνία χωρίς καταπίεση. Έτσι και η σχεδόν πλέον υποσυνείδητη νοοτροπία των ανθρώπων για τους ξεχωριστούς ρόλους των δύο φύλων σιγά-σιγά μπορεί να αλλάξει – δηλαδή ήδη έχει αλλάξει σημαντικά από παλαιότερα, παραμένουν ωστόσο κάποια αναχρονιστικά κατάλειπα που δεν έχουν θέση σήμερα. Ίσως πρότεινα ορισμένη ποσόστωση συμμετοχής των γυναικών στο Κοινοβούλιο και σ’άλλα κρατικά όργανα, εντούτοις αυτό δε θα πρέπει να αναιρεί την αξιοκρατία. Το άτομο δηλαδή δε θα πρέπει να επιλέγεται για κάποιο κρατικό σώμα με μόνο κριτήριο το φύλο του, αλλά και με βάση τις ικανότητες και τα προσόντα του.
Εάν το σκεφτούμε σε βάθος, είναι πραγματικά παράλογη η ύπαρξη της ανισότητας μεταξύ των δύο φύλων, και μάλιστα τον εικοστό πρώτο αιώνα στα ανεπτυγμένα κράτη. Μπορεί να υπάρχουν ορισμένες διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα, αυτές ωστόσο δεν εμποδίζουν σε τίποτα τις γυναίκες να προοδεύσουν οπουδήποτε επιθυμούν, κι εκεί να επιτύχουν και να καταξιωθούν.

Στη χώρα μας το πρόβλημα της ισότητας των δύο φύλων εξακολουθεί να υφίσταται κυρίως στις αγροτικές περιοχές, όπου οι κοινωνικοί φραγμοί εμποδίζουν τη γυναίκα να καταλάβει τη θέση που της ανήκει. Βέβαια, δεν παρατηρείται με την ίδια ένταση, όπως παλαιότερα, και αυτό οφείλεται στις σημαντικές προόδους που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια (αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου). 


ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΙΩΝΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ: 

1. Ακόμη και σήμερα η γυναίκα δεν αντιμετωπίζεται όπως αρμόζει σε έναν άνθρωπο, αλλά σε σχέση με το φύλο. Αυτό οφείλεται στον κοινωνικό ρατσισμό πολλών ανθρώπων, ακόμα και μορφωμένων, οι οποίοι εξακολουθούν να κρίνουν ανάλογα με το φύλο. 

2. Πολλοί άνδρες αντιμετωπίζουν με προκατάληψη τις γυναίκες, θεωρώντας πως θα πρέπει αυτές να ασχολούνται αποκλειστικά με τις δουλειές του σπιτιού. Έτσι οι γυναίκες είτε στερούνται τη δυνατότητα μιας επαγγελματικής καριέρας είτε αναγκάζονται να τη θυσιάσουν και να αφοσιωθούν στο ρόλο της συζύγου – μητέρας – νοικοκυράς. 

3. Προκαταλήψεις υπάρχουν και στην περίπτωση που οι γυναίκες καταφέρουν να ενασχοληθούν με κάποιο επάγγελμα, κυρίως όταν αυτό θεωρείται ως αντρικό. 

4. Πολλές φορές δεν υπάρχει ο απαιτούμενος σεβασμός απέναντι στη γυναίκα η οποία γίνεται αντικείμενο πολλαπλής εκμετάλλευσης. Συχνές είναι οι περιπτώσεις σήμερα κατά τις οποίες η γυναίκα πέφτει θύμα ψυχολογικής αλλά και σωματικής βίας. 

5. Ιδιαίτερα προσβλητικός είναι ο τρόπος με τον οποίο προβάλλεται η γυναίκα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και κυρίως μέσα από τη διαφήμιση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υποβιβάζεται και να εξευτελίζεται η προσωπικότητά της. Επίσης, χρησιμοποιείται ως μέσο για την προβολή καταναλωτικών αγαθών. 


ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ: 
Η ίση κοινωνική θέση των ανθρώπων ανεξάρτητα από το φύλο, η δυνατότητα συμμετοχής σ’ όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες δίνουν το περιεχόμενο των όρων «χειραφέτηση» και «απελευθέρωση». Για ν’ αποκτήσει λοιπόν η γυναίκα τη θέση που δικαιωματικά της ανήκει μέσα στην κοινωνία, θα πρέπει να επανατοποθετηθούν οι ανθρώπινες σχέσεις σε σωστότερες βάσεις και το κυριότερο να καταπολεμηθούν οι προκαταλήψεις που υπάρχουν σε σχέση με τη γυναίκα. Μόνο με τη βοήθεια της ανθρωπιστικής και καθολικής παιδείας είναι δυνατό να αναθεωρηθούν και να αντικατασταθούν με σεβασμό, αναγνώριση, εξύψωση της γυναίκας στο κοινωνικό βάθρο. 

Πριν όμως η γυναίκα ζητήσει την κοινωνική της αποδοχή, πρέπει προηγούμενα η ίδια να συνειδητοποιηθεί και ενεργοποιηθεί σ’ όλα τα επίπεδα, διεκδικώντας την έκφραση, τη δικαίωση, την αυτοπραγμάτωσή της. Κοινωνίες που στηρίζονται στην ισομερή μεταχείριση των δύο φύλων και παρέχουν ίσες ευκαιρίες διάκρισης στη γυναίκα δημιουργούν τις προοπτικές για μια ανθρωπότητα πραγματικά ελεύθερη, πραγματικά ανθρώπινη. 



ΠΗΓΗ
Κουβουτσάκη Κατερίνα 
*******************************************************

IΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ


Στις 8 του Μάρτη 1857 οι εργάτριες της Νέας Υόρκης , υφαντουργίνες και ράφτρες ξεσηκώθηκαν και διαδήλωσαν στους δρόμους της Νέας Υόρκης το αίτημά τους για καλύτερες συνθήκες εργασίας, λιγότερες ώρες και καλύτερες αμοιβές. Το αίμα τους έβαψε τους δρόμους της Νέας Υόρκης και υπήρξε το ξεκίνημα των γυναικείων αγώνων του 19 ου και 20 ου αιώνα.
Δεν γεννιέσαι γυναίκα, γίνεσαι. Δεν είναι η φύση που προσδιορίζει τη γυναίκα τόνιζε - είναι η γυναίκα που προσδιορίζει τον εαυτό της, χρησιμοποιώντας τη φύση για δικό της λογαριασμό στη συναισθηματική της ζωή.

Σιμόν ντε Μποβουάρ
Αποσπάσματα από γράμματα 10 επωνύμων αφιέρωμα στη γυναίκα

Το πιο όμορφο τραγούδι μπορώ να γράψω για σένα, για κάθε μια από τις χίλιες μορφές που παίρνεις εσύ γυναίκα. Αλλά τους καλύτερους μου στίχους θα τους φυλάξω να τους αφιερώσω στη γυναίκα που έχει δεχθεί την αδικία και την ανισότητα. Ειδικότερα στη γυναίκα που στο εργοστάσιο έπαιρνε το μειωμένο ημερομίσθιο (ίσως γιατί έκανε διπλή βάρδια μια στο εργοστάσιο και μια στο σπίτι). Τους πιο γλυκούς μου στίχους θα τους αφιερώσω στην ανύπαντρη μητέρα που ενώ τα ένιωσε όλα ( της σύλληψης, της γέννησης, της πρώτης ανατροφής του παιδιού της), πόνους χαρές της απαγορεύτηκε να τα εκδηλώσει.
Με αγάπη


Βύρων Πολύδωρος

Η χρονιά που πέρασε από 8 Μαρτίου 1995 έως 8 Μαρτίου 1996 ήταν μια περίεργη χρονιά για την Ευρωπαία γυναίκα Βέβαια, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψηφίσαμε το ‘’Τέταρτο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Κοινοτικής Δράσης για τις ίσες ευκαιρίες 1996 - 2000. Είχαμε και την ‘’Τέταρτη Παγκόσμια Διάσκεψη’’ για τη γυναίκα από τον κόσμο των πολιτικών αποφάσεων στον πραγματικό κόσμο της σημερινής Ευρωπαίας, όπου τα χρώματα γίνονται πολύ πιο σκοτεινά.

Πρώτον Παρά την οδηγία 75 /117/ ΕΟΚ για ίση αμοιβή και εργασία ίσης αξίας, στην ίδια τη Γερμανία, την ισχυρότερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η διαφορά αμοιβών σε βιομηχανικούς κλάδους φτάνει το 33%. Φαντάσου τι γίνεται αλλού.
Δεύτερο Η κοινωνική εξέλιξη δείχνει όλο και περισσότερο ότι ‘’η φτώχεια’’ είναι γένους θηλυκού. Στις ευαίσθητες ομάδες που απειλούνται σήμερα από τη φτώχεια στην Ε.Ε το 80% είναι γυναίκες.


Τρίτο Πορνογραφικό δίκτυο στο Ιντερνέτ, ροζ τηλέφωνα, η εποχή της πληροφορικής και η τεχνολογική επανάσταση ανοίγουν νέα μέτωπα για τη γυναικεία απελευθέρωση στον ευρωπαϊκό χώρο, πριν αντιμετωπισθούν και στοιχειωδώς τα παλιά.
Απαισιόδοξος λοιπόν ; Ας πούμε πως ο αγώνας συνεχίζεται. Και νομίζω ότι μπορεί να έχει πολύ μεγάλη υποστήριξη και από τους άντρες. Είναι πολύ περισσότερα αυτά που χάνει όλη η ευρωπαϊκή κοινωνία, από αυτά που δεν κερδίζει η γυναίκα.
ΥΓ. Η Λεϊλά Ζάνα, παρά το βραβείο Ζαχάροφ ‘95 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είναι ακόμα στα κάτεργα της Άγκυρας. Την έχει φυλακίσει μια άλλη γυναίκα - γυναίκα της εξουσίας - η Τανσού Τσιλέρ. Μπορείς να της στείλεις μια κάρτα αλληλεγγύης. Για την 8 Μάρτη.
Σε φιλώ


Αλέκος Αλαβάνος
Για σένα μάνα, γιαγιά, ερωμένη. Για σας γυναίκες, που με γεννήσατε και με γεννάτε κάθε μέρα. Για σας, που σαν μία, δέσατε τη ζωή μου. Πως θα ‘ ταν άραγε αυτή, χωρίς τη μυρωδιά σας ; Πως θα ‘ ταν άραγε αυτή, χωρίς την αγκαλιά σας; Ζωή που χάνεται και σκορπιέται σώζεται μόνο μ’ εσάς. Πόσο αδύναμος φαίνομαι όταν, φτιάχνοντας την αγκαλιά του εαυτού μου, προσπαθώ να τυλιχθώ με τα χέρια μου... Αδυναμία μου η ανάγκη να σας θηλάζει το σώμα και το πνεύμα μου. Η φύση μου και η φύση σας. Ο έρωτας σας, οι μόνες μου στιγμές που ξόρκισαν αυτόν τον θάνατο. Αέναη εικόνα σας η θάλασσα και η νύχτα, αγκαλιές διαχρονικές, φιλήδονες και προστατευτικές. Χάνομαι στα νερά, τα χάδια, τα σκοτάδια τους, ανακαλύπτοντας πάντα μια νέα μου ταυτότητα.
Εσύ γυναίκα, η ανάγκη του ονείρου μου. Εσύ η αρχή και το τέλος μου. Υποκλίνομαι στην αγκαλιά σου. 


Γεώργιος - Φοίβος Σαργέντης φοιτητής Ε.Μ.Π.
Τον τελευταίο καιρό η γυναίκα δέχεται μεγάλες επιθέσεις σε κάθε επίπεδο. Στην πολιτική αθωώθηκε ένα ολόκληρο σύστημα υπουργών και μιζαδόρων, ενώ χτυπήθηκε άγρια μια γυναίκα. Ούτε ένα άρθρο για ένα δόλιο άνδρα δεν γράφτηκε παρά μόνο για μια δόλια γυναίκα. Ακόμα και οι νοικοκυρές, που όλοι ξέρουμε τι δύσκολο αγώνα δίνουν, προβάλλονται σαν το ζωώδες κοινό που παρακολουθεί τα ηλίθια προγράμματα της τηλεόρασης - σαν ο μόνος σκοπός για τον οποίο ήρθαν στη ζωή ήταν οι μετρήσεις της AGB. Οι γυναίκες που δεν ξέφυγαν από το μέσο όρο, υπόκεινται σ’ ένα συνεχή εξευτελισμό, ό,τι και αν κάνουν αντιμετωπίζονται σαν οι τελευταίες της κοινωνίας, ενώ αντιθέτως παρατηρείται μια άνοδος των κοσμικών κυριών που στηρίζουν δια των φωτογραφιών τους όλη τη μπαναλιτέ των ‘’φτηνών’’ περιοδικών


Λάκης Λαζόπουλος
Η μητέρα είναι η αρχή ( της ζωής), η συνέχεια ( της έναρξης της) και το τέλος (της νοσταλγίας). Η αγκαλιά που ζεσταίνει και η αγκαλιά που πνίγει, το λιμάνι που προστατεύει και το λιμάνι που αργοσαπίζει τα σκαριά. Πρέπει, αφού της δοθείς, να την αρνηθείς για να την νοσταλγείς μετά μια ζωή - και να την ψάχνεις σε κάθε γυναίκα. Και κάθε γυναίκα θα καιροφυλαχτεί να γίνει γυναίκα σου και να σε καταλάβει ολοκληρωτικά. Οι αδυναμίες σου θα γίνουν εξουσία της, οι ενοχές σου θα είναι η ισχύς της. Όμως τίποτα δεν θα είναι πιο ωραίο από το να παραδίνεσαι σε μία μητέρα - και τίποτα πιο άπειρο από την αγάπη της.


Νίκος Δήμου
Η γυναίκα στη μουσική έχει υμνηθεί μέσα από άπειρες συνθέσεις. Εκείνο που ωθεί ένα συνθέτη να γράψει είναι τα συναισθήματα που του προκαλεί η παρουσία της και κυρίως η απουσία της. Ένας συνθέτης ‘’γράφοντας’’ ένα μουσικό κομμάτι για την γυναίκα που τον πλήγωσε, για τη γυναίκα που αγαπάει, για τη μάνα του ή τη γυναίκα των ονείρων του, δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να εκφράζει με νότες το συναισθηματικό του κόσμο. Έτσι άλλωστε ξέρει, έτσι μπορεί να ξεσπάσει. Κι έτσι θα γίνεται πάντα. Γιατί πάντα θα έχει τα δικά του βιώματα και θα θέλει να τα εκφράσει. Και επειδή στις μέρες μας οι ανθρώπινες σχέσεις δείχνουν ότι γίνονται δύσκολες οι συνθέσεις που εμπνεύστηκαν με αφορμή τη σχέση με μια γυναίκα θα αυξηθούν σημαντικά. 


Στέφανος Κορκολής
Σήμερα, όμως σε σένα γυναίκα, μάνα και αδελφή της ακριτικής Ελλάδας γράφω. Σήμερα όμως, στη γυναίκα των χαμένων πατρίδων της Ιωνίας και της Αιολίδας γράφω. Στη μάνα πρόσφυγα και χήρα, στην αδελφή. Στα νησιά - εκεί στην άκρη της Ανατολής, που το δράμα το φρικτό της Ιστορίας έφερε μαζί τους νησιώτες και τους Μικρασιάτες να γίνουν ένα. Σήμερα όμως, σε σένα την προσφυγοπούλα της Ανατολικής Θράκης, του Πόντου και της Μαύρης Θάλασσας, γράφω. Σήμερα όμως, σε σένα τη μάνα, την αδελφή και τη σύζυγο του αγνοούμενου της Κύπρου γράφω. Σήμερα όμως, και εσένα γυναίκα της Πίνδου θυμάμαι που τη φανέλα του στρατιώτη έφτιαξες και ανέβασες εκεί, στην κορφή. Σήμερα. χθες. 1905, 1908, 1912, 1914, 1922, 1936, 1941, 1955, 1967, 1974...
Σας ευχαριστούμε


Νίκος Σηφουνάκης

Το συνδικαλιστικό κίνημα έχει συμβάλλει στο να υπάρξουν σημαντικές κατακτήσεις για τις εργαζόμενες γυναίκες. Σήμερα, όμως, κατανοούμε ότι αυτές δεν επαρκούν. Αν θέλουμε να ανταποκριθούμε στις δυνατότητες, στις δυσκολίες, στις ανάγκες της νέας εποχής, χρειάζεται ν’ αλλάξουμε δομή και κουλτούρα, να διευκολύνουμε μια νέα ανερχόμενη κουλτούρα μέσα στο κίνημά μας, που αντανακλά τις αλλαγές στην κοινωνία, στην αγορά εργασίας.


 Έχουμε
• Απουσία των γυναικών από τις θέσεις ευθύνης μέσα στα συνδικάτα


• Διαφορά στις αμοιβές αντρών και γυναικών


• Παραβίαση της νομοθεσίας και των συμβάσεων για την προστασία της μητρότητας


• Κατάχρηση εξουσίας στους χώρους δουλειάς και προσβολή της αξιοπρέπειας των γυναικών


Ως πρόεδρος της ΓΣΕΕ, δεσμεύομαι και σήμερα - πολιτικά και ηθικά - να στηρίξω και να ενθαρρύνω πρωτοβουλίες της Γραμματείας Γυναικών, που θα δημιουργούν προϋποθέσεις πάλης για καλύτερες θέσεις εργασίας, για τη χειραφέτηση και την απελευθέρωση των γυναικών. Σας χαιρετώ όλες, εργαζόμενες, άνεργες, συνταξιούχες. Και σας εύχομαι ενωτικούς, μαχητικούς και αποτελεσματικούς αγώνες


Χρήστος Πρωτόπαπας, πρόεδρος ΓΣΕΕ

Πως να σε διαλέξω για να γράψω κάτι για σένα, κορίτσι της Αφρικής, κορίτσι της Ασίας, κορίτσι της Λατινικής Αμερικής ; Να σε διαλέξω από τα 81 εκατομμύρια κορίτσια που δεν μπορείτε να πάτε στο Δημοτικό Σχολείο σε ποσοστό διπλάσιο από των αγοριών; 
Να σε διαλέξω από τα δυο εκατομμύρια κοριτσάκια, που κάθε χρόνο υφίστασθε κάποια μορφή ακρωτηριασμού των γεννητικών σας οργάνων σε 25 χώρες της Αφρικής, της Ασίας και της Μέσης Ανατολής ;Να σε διαλέξω από τα εκατομμύρια των κοριτσιών και γυναικών που, από τα 10 χρόνια , δουλεύετε στο σπίτι και αν η εργασία σας μετριόταν, θα αύξανε αυτομάτως σε 20 - 30 % το παγκόσμιο παραγόμενο προϊόν της ανθρωπότητας ; Ή μήπως να διαλέξω εσένα που ήρθες και μου χτύπησες το τζάμι του αυτοκινήτου, στην πρωτεύουσα Ντάκα του Μπανγκλαντές, αδύνατη, αδύναμη, γυμνή με το μωρό στην αγκαλιά - μωρό και εσύ η ίδια - για να ζητήσεις λίγα χρήματα;

Ηλίας Λυμπέρης, Προϊστάμενος Πληροφόρησης, Εκπαίδευσης
και συλλογής Πόρων της UNICEF

Ιστορική αναδρομή

 
Κρήτη - Μυκήνες
Στη μινωική Κρήτη η γυναίκα κατείχε σπουδαία κοινωνική θέση, γιατί μπορούσε να συμμετέχει ελεύθερα στην κοινωνική ζωή, ενώ στον μυκηναϊκό πολιτισμό, που αγαπούσε τον πόλεμο η γυναίκα ήταν υποτελής στον άνδρα.


Αρχαία Αθήνα - Σπάρτη
Η γυναίκα περιοριζόταν στο σπίτι. Στην αρχαία Σπάρτη η γυναίκα είχε κάποιες ελευθερίες. Ήταν κοινωνικά αξιοσέβαστη, γιατί γυμναζόταν μαζί με τον άντρα, για να είναι χρήσιμη και σε περίοδο πολέμου.


Χριστιανισμός και Βυζάντιο
Ο Χριστιανισμός ανύψωσε κοινωνικά τη γυναίκα με το ‘’δεν υπάρχει άντρας ή γυναίκα, γιατί είναι ίσοι ενώπιον του Θεού’’. Στο Βυζάντιο ο ρόλος της γυναίκας θα είναι υποβαθμισμένος και κοινωνικά περιορισμένος


Διαφωτισμός
Οι διαφωτιστές ( Βολταίρος, Ντιντερό) ζήτησαν να επικρατήσει ο γυναικείος εξανθρωπισμός. Όμως το συντηρητικό πνεύμα, η θρησκοληψία, η αυταρχικότητα εμπόδισαν τους διαφωτιστές στο να διαδώσουν τις φιλελεύθερες ιδέες τους.


Βιομηχανική Επανάσταση
Η Β.Ε αλλάζει τις σχέσεις των δυο φύλων. Η γυναίκα από τα τέλη του 19 ου αιώνα άρχισε να εργάζεται στα εργοστάσια.
Κατακτήσεις του φεμινιστικού κινήματος


• Στα 1919 διορίζονται οι πρώτες Ελληνίδες σαν δημόσιοι υπάλληλοι. Μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι γυναίκες στην Αγγλία κατέκτησαν το δικαίωμα ψήφου.


• Στις δημοτικές εκλογές της Θεσσαλονίκης στα 1930 οι Ελληνίδες απέκτησαν δικαίωμα ψήφου.


• Μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ διακηρύχθηκε ότι οι γυναίκες έχουν ίσα δικαιώματα με τους άνδρες. Η διακήρυξη αυτή επικυρώθηκε στα 1953 με τη Διεθνή Σύμβαση της Νέας Υόρκης.


• Οι Ελληνίδες στα 1952 απόκτησαν πλήρη πολιτικά δικαιώματα, δηλαδή το δικαίωμα του ‘’εκλέγειν και εκλέγεσθαι’’. Το δικαίωμα ψήφου είχε έρθει ως επιβράβευση του ρόλου της Ελληνίδας στα χρόνια της κατοχής.


• Στις 3 του Μάρτη 1983 η Ελληνική Βουλή επικύρωσε τη σύμβαση του ΟΗΕ για την εξάλειψη όλων των μορφών διακρίσεων σε βάρος της Ελληνίδας. Έτσι έγιναν οι ακόλουθες θεσμικές αλλαγές στη χώρα μας


• καθιερώθηκε ο πολιτικός γάμος


• καταργήθηκαν οι διακρίσεις στην Παιδεία


• προσαρμόστηκε το ελληνικό οικογενειακό δίκαιο στην αρχή της ισότητας ( καταργήθηκε τυπικ

ά ο θεσμός της προίκας και η ποινικοποίηση της μοιχείας)

• κατοχυρώθηκε η μισθολογική εξίσωση της Ελληνίδας με τον Έλληνα


• καταργήθηκε η διάταξη του Υπουργείου Γεωργίας που απαγόρευε στις Ελληνίδες να συμμετέχουν σε αγροτικούς και βιομηχανικούς συνεταιρισμούς


• απελευθερώθηκε η Ελληνίδα πολιτικά και επαγγελματικά και έτσι πέτυχε την κοινωνική της ανεξαρτησία.



ΔΟΚΊΜΙΟ

Η καθυπόταξη της γυναίκας στον άνδρα συνέπεσε με την ανακάλυψη της γεωργίας. Κατά την παλαιολιθική εποχή (-30.000 μέχρι 10.000) άντρας και γυναίκα διέθεταν την ίδια σωματική ρώμη, την ίδια διανοητική οξύνοια, την ίδια ευχέρεια στη χρήση των χεριών - πλεονεκτήματος μοναδικού έναντι της υπόλοιπης πανίδας. Η μόνη διαφορά ήταν ότι το θηλυκό τεκνοποιούσε. Στην πρώτη πολιτισμική φάση της ανθρωπότητας δεν υπήρχε ακόμα ατομική ιδιοκτησία, έτσι οι άντρες δεν έβλεπαν τις γυναίκες σαν οικονομικούς αντιπάλους ούτε σαν αντικείμενα συναλλαγής αλλά σαν συντρόφισσες. Στην διαμόρφωση της παραπάνω κοινωνικής φυσιογνωμίας δεν ήταν άσχετο και το κλίμα. Η 4η περίοδος των παγετώνων, που κράτησε περίπου 20.000 χρόνια, είχε εξαφανίσει το βρώσιμο φυτικό βασίλειο και φυσικό ήταν για τον άνθρωπο να εξαρτά την επιβίωση του από το κυνήγι και μόνο. Η ατομική ιδιοκτησία ‘’πέρασε’’ στον άντρα από την εποχή της γεωργικής εποχής και παρέμεινε ως σήμερα. Την εποχή των κυνηγών οι άνθρωποι δεν γνώριζαν το αίτιο που προκαλεί την τεκνογονία. 


Γι’ αυτό και δεν υπήρχε η έννοια του ‘’πατέρα’’ αλλά μόνο της μητέρας, που η ταυτότητά της σαν παραγώγου παιδιών ήταν εμφανής και γνωστή. Όταν όμως επινοήθηκε η γεωργία, που συνοδεύτηκε από την κτηνοτροφία, οι γεωργοί παρατήρησαν στα πρώτα κατοικίδια ζώα τους την αναπόδραστη προϋπόθεση της συμμετοχής του αρσενικού στην αναπαραγωγή, ανακαλύπτοντας έτσι τον πατρικό τους ρόλο. Από την άλλη μεριά, η παρουσία πια μιας ατομικής ιδιοκτησίας, κυρίως ακίνητης, δημιούργησε την ανάγκη της μεταβίβασης της σε κάποιο άλλο πρόσωπο, μετά το θάνατο του ιδιοκτήτη. Αφού λοιπόν ιδιοκτήτης ήταν ο αρένας γεωργός που καλλιεργούσε τη γη ‘’του’’ κι αφού είχε ήδη ανακαλύψει ότι τα παιδιά της γυναίκας του ήταν και δικά του παιδιά, πιο άλλος θα μπορούσε να γίνει κληρονόμος της περιουσίας παρά κάποιος γιος του και μάλιστα ένας και μόνος, ώστε αυτή να μην κατατεμαχιστεί κι εξανεμιστεί. Συνέπεια της διαδικασίας αυτής ήταν η υποδούλωση της γυναίκας, η οποία αποψιλώθηκε από κάθε περιουσιακό στοιχείο προς όφελος του άντρα. 

Ακόμα και αργότερα, όταν εγκαθιδρύθηκε ο θεσμός της προίκας, η περιουσία ανήκε κατά βάση στον πατέρα ή πατριάρχη, ο οποίος τη μεταβίβαζε στο γαμπρό σαν ‘’τίμημα αγοράς’’ της κόρης του απ’ αυτόν. Και καθώς η οικονομική ελευθερία του ανθρώπου αποτελεί τη βάση για την ατομική του ελευθερία, η ύπαρξη μιας ταξικής διαφοράς μεταξύ άντρα - ιδιοκτήτη και οικονομικά αποψιλωμένης γυναίκας επέφερε μια de facto υποταγή της δεύτερης στο νεότευκτο ‘’ισχυρό φύλο’’. Η διαμόρφωση αυτών των κοινωνικών σχέσεων ανάμεσα στα δύο φύλα, που γεννήθηκε στη νεολιθική εποχή, έχει διατηρηθεί ουσιαστικά ως τις μέρες μας.

Η μάχη για την ισότητα, που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στο ελληνικό έδαφος αποτελεί ένα απλό δείγμα πως η Ελλάδα, τουλάχιστον σ’ αυτόν τον τομέα αγωνίζεται και μάλλον δεν θ’ αργήσει να προλάβει τις προηγμένες χώρες.



Ποια η θέση της γυναίκας στην εποχή μας ;
Η γυναίκα στις υπανάπτυκτες χώρες ( του Τρίτου κόσμου)


1. Η γυναίκα δουλεύει σκληρά και ζει σε μεγάλη φτώχεια


2. είναι ανεξέλεγκτος ο αριθμός της αύξησης του πληθυσμού. Η γυναίκα είναι μια ‘’μηχανή ‘’ αναπαραγωγής. Μία στις εκατό γυναίκες στη Σομαλία, στη Γκάμπια και στο Μπουτάν πεθαίνουν κατά τη γέννα.


3. δεν προστατεύεται νομικά και είναι αναλφάβητη.


4. θεωρείται κατώτερη από τον άντρα


5. τιμωρείται σκληρά για τις πραγματικές ή υποθετικές ηθικές αποκλίσεις. Είναι πρόσφατη η περίπτωση μιας Μουσουλμάνας που ζούσε στη Γαλλία και θανατώθηκε από τα αδέλφια της. Το ‘’λάθος’’, που έπρεπε να πληρώσει με την ίδια την ζωή της, ήταν το ότι σε ένα πανηγύρι κυκλοφόρησε στηριζόμενη στο μπράτσο ενός άνδρα. Η τιμωρία της ήταν να την πνίξουν σ’ ένα ποτάμι.


6. δεν έχει πολιτικές και κοινωνικές δραστηριότητες γιατί δεν αντιμετωπίζεται σαν προσωπικότητα.



Γυναίκες στις αναπτυγμένες χώρες

1. εργάζεται για να μην είναι έρμαιο (πατρικής ή συζυγικής εξουσίας) και εξαρτημένη


2. σπουδάζει, σαν προσωπική ανάγκη και γνώση της προσφοράς της Εκπαίδευσης στην ουσιαστική επαγγελματική σταδιοδρομία.


3. υπάρχουν γυναίκες που εντάσσονται ‘’στο μη ενεργό πληθυσμό’’, αλλά είναι μικρός ο αριθμός τους. Αλλά και αυτές είναι γυναίκες με σκιά στο σπίτι, σημαντικά και σοφά πρόσωπα.


4. εμφανίζεται στις τέχνες και στις επιστήμες. Ειδικά για τη μουσική, τραγουδά και παίζει όργανα. Δεν συνθέτει. Η αποχή της από τον κατ’ εξοχήν ανδροκρατούμενο τομέα της σύνθεσης - όσον αφορά την κλασική αλλά και σύγχρονη μουσική - είναι εντυπωσιακή. Αλλά και αυτές οι λίγες που παράλληλα με τα συζυγικά και μητρικά τους καθήκοντα σημείωναν τις καλλιτεχνικές σκέψεις τους στο πεντάγραμμο ’’συνεθλίβησαν’’ από τον τεράστιο αριθμό των συνθετών που μονοπωλούσαν αυτή την τέχνη. Αλλά από την άλλη μια βόλτα στα θέατρα, στις διαλέξεις, στα μουσεία η υπεροχή συμμετοχής των γυναικών είναι εμφανής. Όχι γιατί είναι αργόσχολες αλλά γιατί το πνευματικό τους επίπεδο αναζητά διαρκώς και περισσότερες πνευματικές σφαίρες και πιο ισχυρές συγκινήσεις.


5. συμμετέχει σε κάθε πολιτική, οικονομική, επιστημονική και κοινωνική δραστηριότητα, πάλι όμως σε μικρά ποσοστά. 

 Ειδικότερα, ποια τα στοιχεία που πρέπει να έχει μια γυναίκα για ουσιαστική συμμετοχή και παρέμβαση;
• υπομονή -επιμονή
• εργατικότητα
• πνεύμα συνεργατικότητας
• αποτελεσματικότητα, οι γυναίκες μπαίνουν αποφασιστικά στην οικονομική και κοινωνική ζωή της Ελλάδας.

6. οι επαγγελματικά πετυχημένες χαίρονται περισσότερο τη ζωή


7.όταν έχει να διαλέξει ανάμεσα σε καριέρα και οικογενειακή ζωή, διαλέγει το δεύτερο, γιατί;
• πίεση που δέχεται από τις πολλαπλές υποχρεώσεις

• συναίσθημα ευθύνης και πρωταρχική έγνοια για τη διατήρηση ενός υγιούς οικογενειακού περιβάλλοντος
• η διάθεση ν’ ‘’ακούσει’’ τα παιδιά και να μην χάσει την εφηβική και μετεφηβική ηλικία με τις φωνές - σειρήνες που είναι πιο δυνατές από τη δική της και πιο κοντά στην ανήσυχη και απαιτητική τους φύση.

8. το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό σύστημα διοχετεύει τις γυναίκες σε ορισμένη κατεύθυνση στην αγορά εργασίας. Το 1/3 στις δημόσιες υπηρεσίες είναι γυναίκες, γενικοί διευθυντές κάτω από το 5% Στις τράπεζες οι γυναίκες κυριαρχούν στις θέσεις χαμηλής ευθύνης, το 38% είναι γυναίκες, τη διεύθυνση όμως έχουν άνδρες με ποσοστό 96,2 %. Στον ιδιωτικό τομέα τα πράγματα είναι πιο αντικειμενικά καθώς η γυναίκα αξιολογείται με βάση τα προσόντα της και την αποτελεσματικότητα. Όμως και εκεί τα δεδομένα διαφοροποιούνται μόλις η γυναίκα αποφασίσει να τεκνοποιήσει. Στα αζήτητα μένει η γυναίκα-μητέρα.



Ιδιαίτεροι προβληματισμοί


Η γυναίκα - επαγγελματίας και τα προβλήματα της
1. βρίσκει αναχρονιστική τη συζήτηση αν πρέπει να εργάζεται ή όχι η γυναίκα


2. αισθηματική απομόνωση, όσον αφορά τους φίλους, δεν έχει χρόνο να επικοινωνήσει


3. πολλές οι γνωριμίες όπου δίνεται η δυνατότητα να επικοινωνήσει πιο συμπυκνωμένα


4. δύσκολη η ανοδική απρόσκοπτη πορεία και η παρουσία παιδιού.


5. πρέπει να υιοθετήσει μια συγκεκριμένη εικόνα


6. συνδυασμός δουλειάς, καριέρας, οικογένειας, προσωπικών ενδιαφερόντων, πορείας ανάμεσα σε φίλους και γνωστούς.


7. οι εργαζόμενες αδικούνται κατάφορα σε αμοιβή. Για ίσης αξίας εργασία με τους άντρες, πληρώνονται τουλάχιστον 30% λιγότερο.


8. η ανέλιξη διαφορετική, τα προσχήματα που συνήθως χρησιμοποιούνται είναι ‘’η γυναίκα εργάζεται λιγότερο’’, ή ότι θα τεκνοποιήσει κάποια στιγμή, άρα είναι ‘’καμένο χαρτί’’, οποιαδήποτε επένδυση σ’ αυτήν.


Ο Συνδυασμός είναι απαραίτητος, δεν μπορείς να πεις ότι ξεγυμνώνεις απ’ τον εαυτό σου ένα κομμάτι και δίνεις σ’ ένα άλλο.


Γυναίκα και κινηματογράφος
Τα σύγχρονα εργαζόμενα κορίτσια της οθόνης έχουν εκπροσωπήσει επάξια τις τέχνες, τον Τύπο, τον νόμο και τη δικαιοσύνη, έχουν ανέβει δυο δυο τα σκαλοπάτια της επιτυχίας και έχουν αυξήσει σημαντικά τα εισοδήματά τους. Βέβαια, υπάρχουν και οι γυναίκες που βάζουν πάνω από τη δουλειά τον έρωτα και δικαιώνονται. Οι άλλες έτοιμες για όλα υιοθετούν την πιο έκνομη και ανήθικη στάση για να ανέλθουν τα σκαλοπάτια της ιεραρχίας, χωρίς ενοχές, συμβιβασμούς και υποχωρήσεις.



Εργαζόμενη γυναίκα (Θετικά-αρνητικά)

  • δημιουργία εργασιομανία
  • φιλοδοξίες κενοδοξίες
  • οικονομική ανεξαρτησία καταναλωτική μανία
  • δυναμικότητα επιθετικότητα
  • επιμονή εμμονή
  • επαγγελματική επιτυχία προσωπική ανισορροπία
  • κοινωνική καταξίωση συναισθηματική απαξίωση
  • ελεύθερος χρόνος ελεύθερος και μόνος
  • φεμινιστική χειραφέτηση αισθηματική απομόνωση
  • θεμιτός ανταγωνισμός αθέμιτος σύζυγος
  • τρυφερή μητέρα άπληστη καριέρα
  • φιλικές συγκεντρώσεις επαγγελματικές υποχρεώσεις
  • θηλυκότητα εριστικότητα
  • ισορροπία ευθυνοφοβία


Η γυναίκα στην τηλεόραση
Μελέτη μέσα από αντιπροσωπευτικές σειρές


‘’Απών’’
Για την Ελένη, γυναίκα αυθεντική, που καταφέρνει να βγει ζωντανή, αν και γεμάτη πληγές και σημάδια από τον γκρεμό που την έριξε η φυγή του συντρόφου μιας ζωής. Είναι η μετάλλαξη ενός ‘’βολεμένου, ανυποψίαστου ‘’ ανθρώπου σε άνθρωπο - πολεμιστή, που βρίσκεται μόνος του και με κόστος τις αλήθειες και τους πόνους της ζωής. Ξεφεύγει από το κοπάδι.
‘’Δις εξαμαρτείν’’
Άννα Ραγιά, υποθετικά κάνει την επανάστασή της απέναντι στο κοινωνικό κατεστημένο επιλέγοντας δύο ερωτικούς συντρόφους. Όμως απειλητικά άστατη και δεσποτική στον έρωτά της. Κακότεχνη αντιγραφή ξένης αντίστοιχης σειράς, χλευάζει, τη γυναίκα, δίνοντας της μιας ελαφρότητα στις σκέψεις, κινήσεις και ενέργειες.


Οι Μεν και οι Δε
Ακραίες γυναικείες φιγούρες που αντιπροσωπεύουν μια γελοιοποίηση της γυναίκας και όχι μια ουσιαστική προβολή της. Υστερική κακομαθημένη διαρκώς πλούσια η μια, κατεργάρα, απρόσμενη, έτοιμη για τις ανούσιες προκλήσεις- προσκλήσεις της ζωής, βυθισμένη στην τελμάτωση η άλλη. Και αυτό είναι και το ουσιαστικό σημείο αναφοράς και με την ‘’φίλη της’’.


‘’Πρόβα νυφικού’’

Η Αγγελική, αργεί υπερβολικά να ολοκληρώσει τους κύκλους της ζωής της και μετά να έρθει στην βάση της. Λάθος αντιμετώπιση από την έναρξη της ζωής της, αφήνεται να καθορίζουν τα γεγονότα τις επιλογές της, τις οποίες δεν υποστηρίζει μετά από ουσιαστική σκέψη.


Η θέση της Ελληνίδας στον κόσμο

 
1. 16η σε υγειονομική περίθαλψη


2. 38η σε επίπεδο εκπαίδευσης


3. 71η σε σύγκριση συμμετοχής στη Βουλή μεταξύ γυναικών και αντρών


4. 96η σε σύγκριση απασχόλησης μεταξύ γυναικών και αντρών


Η κοινωνική θέση είναι αποτέλεσμα των παραδόσεων, του πολιτισμού και της ιστορίας κάθε χώρας. Για να μεταλλαχθεί μια κοινωνική συμπεριφορά απαιτούνται σύμφωνα με τις παρατηρήσεις ειδικών 500χρόνια !!! (Άλκη Ρίζου, ψυχίατρος, πηγή Οικονομικός Ταχυδρόμος).


Οι Ελληνίδες έχουν πάει λιγότερα χρόνια σχολείο από τις γυναίκες των λοιπών χωρών της Ευρώπης. Περισσότερα όμως από το μέσο όριο των γυναικών όλου του κόσμου. Η Ελληνίδα μένει στο σπίτι, δίχως αυτό να σημαίνει ότι εκεί δεν εργάζεται. Η Ελληνίδα αμείβεται λιγότερο από τη μέση Ευρωπαία συνάδελφό της. 
Η συμμετοχή των γυναικών στο κοινοβούλιο είναι από τις μικρότερες στον κόσμο.

Ελληνίδα και πολιτική
Στην Ελλάδα αντιστοιχούν μόνο 4 γυναίκες βουλευτίνες για κάθε 100 άντρες βουλευτές, ενώ σε έξι χώρες του κόσμου που έχουν κοινοβούλια δεν υπάρχει ούτε μια γυναίκα



Αίτια μη συμμετοχής


• απουσία πολιτικών φιλοδοξιών, δεν βιώνεται η καταξίωση μέσα από την ενεργό πολιτική συμμετοχή


• έλλειψη εμπιστοσύνης από το γυναικείο πληθυσμό, που είναι το μεγαλύτερο μέρος του εκλογικού σώματος



• φόβος για τη δημόσια έκθεση


• δεν έχουν επωφεληθεί στο βαθμό που θα ‘ πρέπει από τη γενική οικονομική και πολιτισμική ανάπτυξη


• η δομή και μορφή της ελληνικής οικογένειας, που ‘’χρεώνει’’ στη γυναίκα, όλα τα βάρη και τις ευθύνες


• η στερεότυπη αντίληψη-προκατάληψη, ότι η πολιτική είναι καθαρό αντρικό προπύργιο



Οι δέκα ισχυρότερες γυναίκες της Γης


Μια μουσουλμάνα, η Μπεναζίρ Μπούτο είναι η πιο ισχυρή γυναίκα του κόσμου, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησαν οι ‘’Τάιμς’’ του Λονδίνου, προκειμένου να φτιάξουν τη λίστα των 100 πλέον διακεκριμένων γυναικών του πλανήτη. Την πακιστανή πρωθυπουργό, ακολουθεί στις 10 πρώτες θέσεις - η Χίλαρη Κλίντον. Αμέσως μετά έρχονται η Ελισάβετ της Αγγλίας, η Μάργκαρετ Θάτσερ, η κυβερνήτης του Νιου Τζέρσεϊ Κριστίν Τοντ Γουάιτμαν. Ακολουθούν η αντικυβερνήτης του Χονγκ Κονγκ Ανσον Τσαν, η αμερικανίδα δημοσιογράφος Οπρα Γουίτνι, η επίσης αμερικανίδα, τραπεζίτης Αλις Μίτσελ. Την ένατη θέση καταλαμβάνει η Γιαπωνέζα διπλωμάτης Σαντάκο Ογκάτα και τη δέκατη η Τανσού Τσιλέρ !


Κυριακή 31 Μαρτίου 1996, Απογευματινή της Κυριακής
Οι προβολείς στις καλλίγραμμες γυναίκες
Ποιον αφορά η μόδα και τα ΜΜΕ πού απευθύνονται ; Μα φυσικά, κατά τις διακηρύξεις των ‘’ειδικών’’ στις καλλίγραμμες γυναίκες, αυτές με τις ιδανικές αναλογίες, που αγγίζουν την τελειότητα. Το ζητούμενο είναι αν οι υπόλοιπες θα αποφασίσουν να ταυτιστούν με όλες αυτές,
αν όχι ανέφικτο ή θα αποδεχτούν την δική τους πραγματικότητα και θα προσπαθήσουν να την εξελίξουν. 


Η αντίληψη αυτή απαιτεί

• υψηλό βαθμό ωριμότητας


• πνευματικότητας


• τη στήριξη αναλόγου περιβάλλοντος


• τη δυνατότητα διάκρισης των λίγων και απόλυτων αυτής της ζωής




 


Ρόλοι που αναλαμβάνει η γυναίκα στην πορεία της ζωής της

1. Μητέρα. Δεν είναι λίγες οι γυναίκες που παραιτήθηκαν από κοινωνικούς τίτλους και υποκλίθηκαν στο θαύμα της μητρότητας. Ανέλαβαν αυτό το ρόλο σαν ανάλημμα στην κατολίσθηση των ουσιαστικών αξιών. Έθεσαν το μικρόκοσμό τους σαν κέντρο όλων των εξελίξεων και συνέβαλαν τα μέγιστα στη σωστή κοινωνικοποίηση.


2. Σύζυγος. Συνυπάρχει, αφουγκράζεται, στηρίζει και στηρίζεται στην αρχή της ισοτιμίας. Μετέχει σε όλη αυτήν την αισθηματική ολοκλήρωση που ενυπάρχει στο χώρο της οικογένειας.


3. Επαγγελματίας. Μέσα από σπουδές ή όχι, σαν εργάτρια ή δημιουργικό στέλεχος εταιρειών σε δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα καταθέτει την εργατικότητα της, την ικανότητα για έργο, χωρίς βιαιότητες και καταστροφές που δεν προσιδιάζουν στη φύση της.


4. Ηγέτιδα. Μπροστά στη σκηνή ή στα παρασκήνια σαν σύντροφος κάποιου σημαντικού άνδρα ευθύνεται για πολλές ιστορικές κινήσεις και αποφάσεις. Επιβάλλοντας την παρουσία της ή καλύπτοντά την σημαδεύει το ιστορικό, πολιτικό ``γίγνεσθαι’’ σε διάφορες χρονικές βαθμίδες.



Υπάρχει ουσιαστική ισοτιμία ; πραγματοποιήθηκαν οι επιδιώξεις του φεμινισμού;


Ορισμός φεμινισμού
ιδεολογικό κίνημα με κυρίαρχο αίτημα την χειραφέτηση της γυναίκας.. Κατά το Γληνό είναι ο γυναικείος εξανθρωπισμός. Το πέρασμα από την ανυπαρξία του res στην σημαινότητα του όντος. Εμφανίζεται κατά τη διάρκεια του Διαφωτισμού. Η σημαία στάθηκε η διεκδίκηση ψήφου και η αφετηρία για άλλες ουσιαστικές κατακτήσεις, όπως ελευθερία σπουδών, δικαίωμα στην εργασία, στην επιλογή συντρόφου, σεβασμός στη μητρότητα.


Επιτυχίες του φεμινιστικού κινήματος (σελ 5-6) Ναι μεν αλλά
1. μεμονωμένη έως ανύπαρκτη η παρουσία της στα έδρανα της βουλής


2. επικράτηση της αντίληψης για δικαίωση της γυναίκας μέσα από ένα πετυχημένο γάμο και όχι από μια πετυχημένη σταδιοδρομία.


3. η προίκα θεωρείται απαραίτητο βοήθημα για το ξεκίνημα της νέας ζωής αλλά κατατίθεται μόνο από την πλευρά της οικογένειας των γυναικών.


4. βιαιοπραγίες σε βάρος των γυναικών συναισθηματικής και σωματικής υφής.



Αίτια
1. η διαπαιδαγώγηση των γυναικών από την οικογένεια, η παρουσία της μητέρας και η εξαρτημένη έως ανύπαρκτη αυτοδυναμία τους


2. τα ΜΜΕ υποβιβάζουν και ευτελίζουν την γυναίκα


3. η έκπτωση των φεμινιστικών αγώνων και η εκμετάλλευση του φεμινιστικού κινήματος


4. η ακραία και αντιδραστική στάση των γυναικών στην προοπτική ανάληψης μιας υπεύθυνης και σημαντικής θέσης


5. ο φόβος για αλλαγή της καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων


6. η λανθασμένη αγωγή από το σχολείο, που αναπαράγει τους δευτερεύοντες ρόλους για τις γυναίκες


7. η υποτονική παρουσία και η ανύπαρκτη διάθεση για νέους και πιο ουσιαστικούς αγώνες από τις γυναίκες




 

Μέτρα
• εξυγίανση του φεμινιστικού κινήματος και κάθαρση από μικροπολιτικές σκοπιμότητες και συμβιβασμούς

• οι γυναίκες-μητέρες είναι υποχρεωμένες να διαπαιδαγωγούν τα νέα κορίτσια με σεβασμό και πνεύμα ισοτιμίας


• κοινωνική στήριξη της εργαζόμενης μητέρας (παιδικοί σταθμοί, σύμβουλοι)


• παρέμβαση μέσα από την παιδεία στην ανδροκρατία, την αναξιοκρατία, τον σεξισμό, τις προκαταλήψεις



ΠΗΓΗ
Ελένη Αθανασάκη, κλασσική φιλόλογος 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου