Μη ρωτάς τι έκανε η πατρίδα για σένα, αλλά να ρωτάς τι έκανες εσύ για την πατρίδα J.F. KENNEDY
OΡΙΣΜΟΣ
«Υπό την ευρεία έννοια καθορίζεται ως η συνεισφορά ατόμων στο πλαίσιο μίας μη κερδοσκοπικής, μη αμειβόμενης δράσης που
δεν προβλέπει επαγγελματική εξέλιξη. Σκοπό έχει την ευημερία τον
συνανθρώπου, της κοινότητας ή της κοινωνίας γενικότερα.» ΟΗΕ
-
Εθελοντισμός σημαίνει προσφορά έργου απαλλαγμένη από την ελάχιστη έστω
ιδιοτέλεια (η οποία δεν είναι υποχρεωτικά οικονομική, όπως συνήθως
ερμηνεύεται).
- Εθελοντισμός είναι η μη αμειβόμενη και χωρίς κατ΄
ανάγκη επαγγελματική εξέλιξη δραστηριοποίηση των πολιτών που αποβλέπει
στην ευημερία του συνανθρώπου, της κοινότητας και της κοινωνίας
γενικότερα. Δεν περιορίζεται μόνο στην παροχή ανιδιοτελούς κοινωνικού
έργου, αλλά περισσότερο αφορά μια στάση ζωής με ιδιαίτερες αξίες, όπως η
φιλανθρωπία, η αλληλεγγύη, η κοινωνική δικαιοσύνη και η κοινωνική συμμετοχή.Εθελοντισμός είναι κάτι που αναβλύζει από μια ψυχική αναγκαιότητα και ανόθευτη πίστη σε αυτό που υπηρετεί η προσφορά. Ζήτημα, πρωτίστως, συνειδησιακό
ΟΙ
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ προσδιορίζονται από την ύπαρξη οργανωτικής
δομής, την προσφορά βοήθειας (ιατρικής, κοινωνικής ή άλλης) και
αυτοβοήθειας χωρίς κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Έχουν δημόσιο χαρακτήρα, αλλά
δεν ταυτίζονται με κρατικούς φορείς ή ΝΠΔΔ και διαφοροποιούνται από την
ιδιωτική φιλανθρωπία ή τα ιδρύματα φιλανθρωπίας.
ΜΟΡΦΕΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ / ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ / ΠΕΔΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Κυμαίνονται από τις παραδοσιακές συνήθειες της αμοιβαίας εξυπηρέτησης σε χειρισμούς της κοινότητας σε ώρα κρίσης έως την πρωτοποριακή εθελοντική προσπάθεια ανακούφισης, επίλυσης συγκρούσεων και εξάλειψης της φτώχειας
Ειδικότερα:
- Συμμετοχή εθελοντών σε μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις (Ολυμπιακοί αγώνες, μεγάλα παγκόσμια πρωταθλήματα)
- Ο διεθνής εθελοντισμός: ως προσφορά αλληλεγγύης και γνώσης στις χώρες του Νότου ή ανθρωπιστικών υπηρεσιών στις ζώνες πολεμικών συγκρούσεων. Εθελοντές -διασώστες που παρεμβαίνουν σε περιοχές που επλήγησαν από θεομηνίες (καταστροφικοί σεισμοί – πλημμύρες πυρκαγιές κοκ), οργανώσεις εθελοντών –ιατρών (ΓΧΣ) για παροχή ιατροφαρμακευτικής συνδρομής και την αντιμετώπισης ανθρωπιστικών προβλημάτων στις αναπτυσσόμενες χώρες που δοκιμάζονται από φτώχεια, εμφύλιες αναταραχές
- Συσσίτια /δωρεάν διανομή φαγητού σε οργανώσεις τοπικών ενοριών
- Δασοπυρόσβεση -δασοπροστασία
- Περιβαλλοντικός εθελοντισμός: εθελοντική συμμετοχή σε οργανώσεις/ πρωτοβουλίες με οικολογική –περιβαλλοντική δράση (πχ. Αναδασώσεις, δενδροφυτεύσεις, εκστρατείες απορρύπανσης ακτών/δασών κοκ)
- Πολιτιστικός εθελοντισμός: η οργάνωση από νεανικές ιδίως εθελοντικές οργανώσεις πολιτιστικών θεατρικών, μουσικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων που εκφράζουν τη νεανική φαντασία και δημιουργικότητα , πέρα από τη λογική της αγοράς και του κέρδους.
- Προσφορά εθελοντικής εργασίας στο πλαίσιο των εναλλακτικών μορφών τουρισμού (αγροτουρισμός /οικοτουρισμός), Αιμοδοσία,
- Δωρεά οργάνων: Η ιδέα της Δωρεάς Οργάνων μετά το τέλος της ζωής, αποτελεί την ύψιστη μορφή εθελοντικής προσφοράς και αλτρουισμού, αποτελεί υπέρτατο δώρο ζωής, μήνυμα ελπίδας, ανθρωπιάς και αλληλεγγύης. καθώς και τη βασική προϋπόθεση για την πραγματοποίηση του ιατρικού θαύματος της Μεταμόσχευσης
- Μορφές εθελοντικής υπηρεσίας στη δράση και λειτουργία όλων των ΜΚΟ ανεξαιρέτως (Χαμόγελο του Παιδιού, Γιατροί χωρίς σύνορα, Green Peace κοκ) συνοδεία, βοήθεια στο σπίτι, εμψύχωση, πρόληψη, μεταφορά ασθενών, επανένταξη, τηλεφωνική ακρόαση, εξειδικευμένες και επαγγελματικές παροχές, υγειονομικές φροντίδες, ψυχαγωγία, κοινωνική γραμματεία, νομική βοήθεια κ.λ.π.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
-Ηθικοί
ανθρωπιστικοί λόγοι : ο άνθρωπος ολοκληρώνεται μέσα από την εθελοντική
προσφορά και την αλληλεγγύη προς το συνάνθρωπο. κατακτά την ηθική και
ψυχική αρτίωση , νοηματοδοτεί την ύπαρξή του.
-Σε
κάθε εποχή ανακύπτουν προβλήματα, έκτατες καταστάσεις και ανάγκες που
αδυνατεί το Κράτος να καλύψει και που δοκιμάζουν τα όρια αντοχής και
συνοχής μιας κοινωνίας. Από το βαθμό ανταπόκρισής της σε αυτές τις
δοκιμασίες, αποδεικνύεται και η ανθεκτικότητά της στο πέρασμα του
χρόνου, η σφυρηλάτηση κοινωνικής και εθνικής συνοχής και συνείδησης.
(πχ. θεομηνίες, πόλεμοι, εθνικές συμφορές ή προκλήσεις, περίοδοι
φτώχειας, μετανάστευση κοκ)
-
Η διάθεση των μεγάλων ευεργετών μιας χώρας να ανταποδώσουν στην
κοινωνία και την πατρίδα μέρος από τα οφέλη που αποκόμισαν οι ίδιοι με
την επιχειρηματική δράση τους και να συνεισφέρουν στην ευημερία της χώρας τους με έργα ανάπτυξης και κοινής ωφέλειας.
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
-
Καταρρέει σε ολόκληρη την Ευρώπη το Κοινωνική κράτος, εκλείπει η
κρατική πρόνοια, στερεύουν οι δαπάνες για νευραλγικούς τομείς της
πρόνοιας ( κονδύλια και επιδόματα για την υγεία, περίθαλψη, στήριξη των
ανέργων, των πολύτεκνων οικογενειών, των απόρων, των ΑΜΕΑ κοκ) στο
πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής σε ένα άτεγκτο πρόγραμμα
λιτότητας. Το έλλειμμα αυτό έρχεται να αναπληρώσει η δράση των
εθελοντικών οργανώσεων και της Κοινωνίας των Πολιτών.
-
Κι όλα αυτά τη στιγμή που η παρατεταμένη οικονομική ύφεση δυσχεραίνει
την κατάσταση για τις μη προνομιούχες ομάδες οξύνοντας προβλήματα
φτώχειας, εξαθλίωσης μεγάλου μέρους του πληθυσμού της χώρας :πληθαίνουν
οι τάξεις των απόρων, αστέγων συμπολιτών που στερούνται βασικά αγαθά
πρώτης ανάγκης
-Συνάμα
πληθαίνουν και οι τάξεις των εξαθλιωμένων μεταναστών που συρρέουν όχι
μόνο στη χειμαζόμενη από την κρίση Ελλάδα αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη,
με συνέπειες: α) την περαιτέρω εξαθλίωσή τους, β) την όξυνση αισθημάτων
ξενοφοβίας και ρατσισμού
ΟΦΕΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ –ΠΟΛΙΤΙΚΑ
- Ο εθελοντισμός δίνει νόημα και περιεχόμενο σε πανανθρώπινες αξίες, όπως είναι η κοινωνική αλληλεγγύη, η κοινωνική προσφορά, η αγάπη προς τον συνάνθρωπό.
- Με το ζωντάνεμα του εθελοντικού κινήματος και την ανάπτυξη των μη κυβερνητικών οργανώσεων καλύπτεται το σοβαρό κοινωνικό έλλειμμα της ελληνικής δημοκρατίας. Αναπτύσσονται ο κοινωνικός διάλογος, η συμμετοχή του πολίτη στα κοινά, το αίσθημα της ατομικής και κοινωνικής ευθύνης.
- Με τη λειτουργία της οργανωμένης κοινωνίας των πολιτών η κοινωνία γίνεται πιο ισχυρή και η δημοκρατία πιο άμεση και αποτελεσματική. Ο κοινωνικός έλεγχος από τον ενεργό πολίτη συμβάλλει στη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα της πολιτικής και κοινωνικής δράσης.
- Μέσα από το εκτεταμένο δίκτυο των εθελοντικών οργανώσεων μπορούν να αναδειχθούν και να αξιοποιηθούν τεράστια αποθέματα δυναμικής και ανάπτυξης στον τομέα της «κοινωνικής οικονομίας», της «οικονομίας της αλληλεγγύης».
- Μέσα από την ανάπτυξη των οργανώσεων αλληλεγγύης αξιοποιούνται οι πρωτοβουλίες, η φαντασία των νέων, των πολιτών και οικοδομείται ένας πολιτικός πολιτισμός συνεργασίας, που καταπολεμά τη νοσηρότητα παλαιοκομματικών αντιλήψεων ανταγωνισμού και στείρας αντιπαράθεσης.
- Ο εθελοντισμός φέρνει στην επιφάνεια πρωτοφανείς δυνάμεις δημιουργικότητας και προόδου, που παραγκωνίζουν τις αγκυλώσεις ενός γραφειοκρατικού κράτους, δυνάμεις, και εξασφαλίζουν την κοινωνική συνοχή και ενότητα, συνέχουν τον κοινωνικό ιστό, διατηρούν ζωντανή την ελπίδα και την αισιοδοξία των ανθρώπων.
- H εθελοντική δράση αποτελεί μαθησιακή-μορφωτική λειτουργία. Eνισχύει την απόκτηση κοινωνικών, επικοινωνιακών και επαγγελματικών δεξιοτήτων και αναπτύσσει νέες ικανότητες που βοηθούν μετέπειτα στην επαγγελματική αποκατάσταση. Αποτελεί κοινωνική δραστηριότητα με την οποία μπορεί κανείς να περάσει δημιουργικά τον ελεύθερό του χρόνο
- Σήμερα είναι αδήριτη ανάγκη το εθελοντικό κίνημα να αποτελέσει την υγιή αντίδραση και απάντηση της οργανωμένης κοινωνίας σε φαινόμενα αδράνειας και αναλγησίας. Ο εθελοντισμός αναδεικνύεται ως ένας τρίτος πόλος στον κοινωνικό βίο, ο οποίος πέρα από τους δύο παραδοσιακούς παραδοσιακούς χώρους, του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, περιλαμβάνει όλες τις ενεργές δυνάμεις και δράσεις που διοχετεύονται στην ανάληψη του πολύπλευρου κοινωνικού έργου που καλείται να επιτελέσει. Με αυτή την έννοια, μπορεί ακόμα να χαρακτηρισθεί ως μια νέα μορφή πολιτικής, που εκφράζει το ευγενέστερο νόημα της και δίνει τη δυνατότητα της άμεσης συμμετοχής όλων των πολιτών
ΤΟΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ
ΓΕΝΙΚΑ Η
ανάπτυξη του εθελοντισμού και η ενδυνάμωση της κουλτούρας του απαιτούν,
πάνω απ' όλα, σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση, ιδίως σε θέματα
πολιτισμού και δημοκρατίας, σεβασμού των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων
και των αρχών της κοινωνικής δικαιοσύνης και συνοχής, της κοινωνικής
αλληλεγγύης και πρόνοιας, της επικουρικότητας και της ενεργού συμμετοχής
των πολιτών.
Η ισχυρή συλλογική συνείδηση, άνθρωποι με αναπτυγμένο αίσθημα κοινωνικότητας.
Η ανθρωπιστική παιδεία, που προβάλλει ως μέγιστη αξία τον άνθρωπο και την ανάγκη για ποιότητα ζωής.
Η
σοβαρή και αξιόπιστη πολιτεία, που λειτουργεί με δημοκρατικές αρχές,
στηρίζεται στους πολίτες και δε διστάζει καθημερινά να τους τονίζει ότι
απαιτείται και η δική τους
Η
δραστηριοποίηση όλων των κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων, εκτός των
θεσμών, ανεξάρτητα από τις τυπικές διαδικασίες, ώστε να επιλυθούν
αποτελεσματικά ορισμένα σύνθετα κοινωνικά προβλήματα. Αυτά αφορούν σε
μια πολιτεία που πείθει για την ποιότητα των στόχων της και παράλληλα
αντιπαλεύεται την αδράνεια, τον εφησυχασμό, την κοινωνική αδιαφορία, τον
ατομισμό.
Η
προβολή της αξίας του εθελοντισμού από τους φορείς παιδείας, και κυρίως
η υπενθύμιση της από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με τη βοήθεια
διαφημιστικών μηνυμάτων.
Βέβαια,
στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι οι εθελοντές δεν προσφέρουν μόνο
στη χώρα τους, αλλά νοιάζονταν για τον άνθρωπο οπουδήποτε κι αν
βρίσκεται. Για παράδειγμα, ασχολούνται με την αντιμετώπιση του
υποσιτισμού στον Τρίτο κόσμο, ή στρατεύουν τις δυνάμεις τους για την
επιτυχία ενός υψηλού σκοπού, την πραγμάτωση ενός ανώτερου ιδανικού, π.χ.
για την υλοποίηση της Ολυμπιακής ιδέας.
ΕΧΘΡΟΙ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ
Ο ατομισμός, εγωισμός, φιλαυτία, το προσωπικό όφελος
Ο άκρατος υλισμός, ο οποίος εξελίσσεται σε διαρκή και ανεξέλεγκτο καταναλωτισμό.
Ο
ανταγωνισμός, που παίρνει τη μορφή της διαρκούς προβολής και της
κυριαρχίας του ανθρώπου πάνω στους άλλους, της αναλγησίας και αδιαφορίας
για το συνάνθρωπο.
Η
δυσαρέσκεια των πολιτών προς την επίσημη πολιτεία, επειδή τη θεωρούν
αδιάφορη και αναποτελεσματική για τα προβλήματα τους. Η αρνητική αυτή
διάθεση τους και η απαξίωση των πολιτικών εκπροσώπων δημιουργεί εχθρικούς και αδιάφορους για την πολιτεία πολίτες.
Στρεβλή κοινωνικοποίηση: έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας, αδιαφορία για τα κοινά, απολιτικοποίηση, παθογενή φαινόμενα, ρατσισμός, ξενοφοβία, καχυποψία, επιφυλακτικότητα
Ο
μονόπλευρος τεχνοκρατικός προσανατολισμός της κοινωνίας που δίνει
έμφαση στην ευημερία των οικονομικών δεικτών και αδιαφορεί για την αξία
της ανθρώπινης ζωής, που επιτρέπει στις "αγορές" και σε λογής
χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς να διαχειρίζονται ανάλγητα τις τύχες
εκατομμυρίων ανθρώπων
Ο
αμοραλισμός, η αναλγησία, η καταρράκωση των ανθρωπιστικών αξιών και η
επικράτηση απαξιών που καθόρισαν τα κυρίαρχα πρότυπα ζωής κατά τις
μεταπολεμικές δεκαετίες: χρήμα, οικονομική επιφάνεια, πάση θυσία
πλουτισμός, το πνεύμα της ήσσονος προσπάθειας, το κυνήγι της εφήμερης
δόξας και δημοσιότητας
Τεχνοκρατικός προσανατολισμός της εκπαίδευσης: παραγκωνισμός ανθρωποπλαστικής
αποστολής σχολείου, βαθμοθηρία, ανταγωνισμός, χρησιμοθηρική προσέγγιση
της γνώσης, έμφαση στην παραγωγή καταρτισμένων τεχνοκρατών και
αποδοτικών στελεχών του παραγωγικού συστήματος όχι όμως ανθρώπων με
ήθος, ευαισθησίες
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
ΠΟΙΚΙΛΕΣ
ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ που βοηθούν το μαθητή να κοινωνικοποιηθεί, να
αναπτύξει κοινωνική συνείδηση, κοινωνική ευαισθησία, ενδιάφέρον για τα προβλήματα της κοινωνίας
α)
ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: συνεργασία της σχολικής κοινότητας με ΜΚΟ, δράσεις
φιλανθρωπίας, συνεισφοράς, εξοικείωση με τη δράση ανθρωπιστικών
οργανώσεων
β)
περιβαλλοντικά προγράμματα: εκδρομές, εξορμήσεις στη φύση, οικολογική
δράση (πχ. Συμμετοχή σχολείων σε περιβαλλοντικές δράσεις, όπως
εκστρατείες δενδροφύτευσης, αναδάσωσης, περιβαλλοντικά προγράμματα του Υπουργείου) =ευαισθητοποίηση μαθητών για τα οικολογικά προβλήματα
γ)
επιμορφωτικές /πολιτιστικές εκδρομές, επισκέψεις σε πολιτιστικούς
χώρους, όπως θέατρα, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, διοργάνωση
πολιτιστικών εκδηλώσεων από τα ίδια τα σχολεία και τους δήμους
/κοινότητες με συμμετοχή των μαθητών δ) Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ και της ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ :διαδικασία του «εκλέγειν –εκλέγεσθαι» στην οποία μυούνται οι μαθητές, εξοικειώνονται με τις συλλογικές / δημοκρατικές
διαδικασίες λήψης αποφάσεων, συμμετοχής στα κοινά, ανάληψης ευθυνών ή
Οι μαθητές διαμορφώνουν πολιτική /δημοκρατική συνείδηση, ωριμάζουν,
γίνονται περισσότερο υπεύθυνοι, συναποφασίζουν για κοινά προβλήματα,
βγαίνουν απ΄τα στενά όρια της ατομικότητας, αναπτύσσουν συλλογικό πνεύμα
ε) δημοσιογραφική δράση - έκδοση έντυπης /ηλεκτρονικής σχολικής εφημερίδας,
καταγραφή σχολικής επικαιρότητας και παρακολούθηση των εξελίξεων σε
επίπεδο τοπικής κοινωνίας (Δήμου –Κοινότητας), οι μαθητευόμενοι
δημοσιογράφοι που ασκούνται στην ερμηνευτική δημοσιογραφία, ασκούν
κριτική, εμβαθύνουν στα γεγονότα, διαμορφώνουν άποψη για τα γεγονότα,
πολιτική σκέψη και συνείδηση.
ΠΗΓΗ
Κουβουτσάκη Κατερίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου